Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smysl života aneb s nakládaným Hermelínem na věčné časy

Je to již pár dní co se navěky změnil můj život. Stalo se to náhle, bez varování a zajisté to ovlivní generaci mých pravnuků, vnuků, budoucích manželek, manželů, jejich dětí i smetí. Ani nevím, jak mě to vlastně napadlo. Ještě když jsem vstupoval do supermarketu na našem sídlišti, netušil jsem zradu.

Regály v obchodě jsou nyní již plné a vždy se na mě smějí svým typickým úsměvem. „Kup si zboží co nabízíme - utrať své peníze právě teď - určitě budeš moc spokojen - a vrátíš se nám o tom vyprávět.“

Tiše jsem putoval mezi těmito poety a po krátkém nákupu vzhlížel pokladnu, která mě nikdy nepotěší. Ještě dříve však můj pohled spočinul ve vitríně, která tiše brumlala svou 220 wattovou symfonii. Sledovaly mě pochoutky dovezené z doby sýrové a mléčné. Jogurty, tatarské omáčky, pribináčky, sýry tavené, plátkové a v neposlední řadě... V tom jsem je spatřil. Modrobílé obaly s hlavou panáčka uprostřed mi vnukly geniální, epochální, fenomenální myšlenku. Naložím si je! Do oleje, koření, cibule a pepře, bude to příjemné a budu chtít ještě. Právě se roztočila spirála, která ukončila svůj odpíchnutý rittberger po 14 dnech letu.
A už jsem ho nesl domů, ve vatě, v alobalu, prozpěvoval si oblíbenou melodii a brnkal o obrubníky s noblesou. I když proti Pepům nic nemám, již jsem věděl, že zanedlouho ukončím jejich život jako kanibal.
Toto není recept na nakládaný hermelín, ale pokud se propracujete až ke konci textu, můžete se těšit na výlet do sfér, které navštívíte až při posledním tanečku na svém náhrobku.
Přišel jsem domů a ačkoliv obvykle všechny zakoupené potraviny vždy umístím na správné místo, tentokrát jsem běžel s nákupní taškou přímo ke kuchyňské lince.
Připravil jsem si prkénko a rozbalil první hermelín, který se pokoušel schovat ve stříbřitém obalu. Ten jsem vyhodil, neboť se nedomnívám, že by při zrání nějak podstatně pomohl. Bílá nádhera se nalézala přímo přede mnou a já začal dostávat své pověsti vynikajícího chirurga. Skalpelem jsem hermelín podélně rozřízl a uviděl vnitřnosti tohoto génia. Svěží vůně se linula z jeho útrob, a tak jsem začal svoji nakládačku. Jelikož to mám rád ostré, má chilli omáčka se již zvolna roztírala na vnitřní stranu půlky hermelínu. Vzápětí přišel ke slovu pan česnek. Tiše se představil, svlékl a za chvíli byl lisován. Poté se rozprostřel na zmiňované půlce hermelínu a opaloval se za svitu mé kuchyňské zářivky. Vyrušil ho až příchod babičky kořenářky. Trochu mi ušpinila prsty mletou paprikou, ale pepř a hrstku majoránky již servírovala bez uzardění. Při krájení cibule mi sice nepomohla, měla zase možnost sledovat několik lítostivých slz, co ukáply na počest Pepy. Když jsem cibulí posypával onu půlku hermelínu, smutek byl zčásti zahnán. Pak už to šlo ráz naráz. To samé jsem udělal i s druhou půlkou a nechal napustit vanu ke koupeli. Nebyla ani horká ani ledová, zkrátka tak akorát. To bylo slávy. Hermelínům zjevně stoupala do hlavy. Nořil jsem je do čiré kapaliny, ve které se topili neplavci. Nové koření zkoušelo plavat kraul, aby svůj marný boj s těžkými vodami tohoto oceánu vzdalo na dně naznak. Kuličky pepře se ani nesnažily splývat, rovnou se potopily ke dnu a obdivovaly tam krásu korálových útesů, které zkrášlovaly dekorace bobkového listu. Nejvíc mě pobavil kmín. Ten ze začátku splýval na hladině a pobrukoval si známé swingové melodie. Jak se oceán zvířil, nerezignoval a snažil se dostat zpět na hladinu. Stejně jako v případě nového koření to byl boj marný. Pár snaživců kmínů se sice dostalo na chvíli na hladinu, ale jak přišel další vír, dostaly se na hladinu jiní, bohužel již mrtví kmínové. Cibule to měla také zajímavé. Jen jak se nasákla a ztloustla, nepomohla by jí ani redukční dieta. Klesla ke dnu jako doktor Mráček s betonovou traverzou kolem krku. Inu byla to báječná podívaná.
Hermelíni se v tom oceánu nejdřív cítily celí nesví. Klesaly ke dnu, pak se zas rovnaly na bok, nemohly si zvyknout na novou pozici. Za chvíli ale zjistily, že jen tak ležet na dně a číst si literaturu ze zadní strany etikety zavařovací sklenice není vůbec nuda. Obzvláště když jim bývalá sklenice od medu nabízela možnost zvítězit v sms soutěži. Mobil jsem jim ale nepůjčil. Položily se do nálevu a vychutnávaly si znovu nabytou svobodu. Problém nastal, když jsem je uzavíral ve skleněné nádobě. Jejich smutek v očích rozptýlil můj slib, že se k ním budu co nejčastěji vracet. Nejhodnějšího z nich vždy vyndám na talíř a pěkně ho ozdobím, aby na chystané party nedělal ostudu. Vložil jsem je tedy do lednice, kde jim dělaly společnost párky, hořčice a starý kmotr mléko.
Pak přišlo období lásky. Nebudu lhát, když prozradím, že jsem je téměř každou hodinu chodil sledovat do lednice, jak se mí noví kamarádi mají. Složení a barevné odstíny ve sklenici mě uchvacovaly. Vždycky jsem je promíchal, abych tak viděl vánoční vločky zimní Paříže ve skleněné kouli s bílým pápěřím. Sledoval onu hru barev, která provokovala můj apetit.
S ubývajícími dny jsem konečně pochopil proč se v bibli často mluví o pokušení. To jsem skutečně dlouho nezažil. Několikrát jsem držel sklenici v ruce a snažil se jí otevřít. Vždy ale zvítězila morálka, která pravila: Vyčkej času jako husa vichřice. 14 dní jsem se trýznil, 14 dní jsem trpěl, 14 dní se můj život potácel v marnosti a vyčerpání, ale svůj kříž jsem donesl úspěšně až do cíle.
Nastala hodina pravdy, hodina „H“. Hodina prvního a posledního setkání. Sklenici s hermelíny jsem obřadně vyndal z lednice, položil na stůl a poklonil se všem mlékařům a sýrařům v galaxii, co alespoň jednou přispěli ke konání dobra ve jménu sýra. S víčkem jsem pak naoko zápasil, abych si vychutnal krásu okamžiku. V tom něco klaplo a já civěl na znovu nalezenou Atlantídu se všemi svými zázraky a poklady. Vyjmul jsem první hermelín s trochou cibule, která se potácela kolem a zvolna položil na připravený talíř. Mobilní telefon vypnutý, na dveřích cedulka nerušit a na schránce na dopisy nápis s prosbou o nevhazování zbytečných oznámení. Oblečen do svátečního kostýmu s kapesníčkem v klopě jsem zasedl ke stolu, vyndal vánoční příbory a načepoval si z plechovky piva do šampusové skleničky. Vyčištěné polstrování židle uvítalo moji zadnici a po chvilce rozjímání jsem pozvedl nástroje ke krájení.
Změnil se mi život. Je tomu již pár dní. Vyndal jsem si kudlu ze zad a vydesinfikoval, dopis na rozloučenou jsem vyndal z mrazáku, uzavřel přívod plynu. Děkuji vám, mí drazí hermelínové. Můj život zase nalezl svůj smysl!

V záplavě žhavé, tekoucí lávy
kdykoliv kdy máte splín,
neberte prášky, nevěšte své hlavy
je tu přece nakládaný hermelín!




Poznámka: Tento text jsem již uveřejnil na některých literárních serverech.

Autor: Ondra Kňava | středa 6.2.2008 14:54 | karma článku: 34,39 | přečteno: 5269x
  • Další články autora

Ondra Kňava

Nový hokejový faul podle Milana Antoše: „Projetí kolem brankáře“

Hokejová extraliga ještě nezná svého mistra, přesto vedení Extraligy přichází s úpravou pravidel podle Milana Antoše. Do pravidel ledního hokeje se dostal nový faul. Název zákroku je prostý: „Projetí kolem brankáře“.

22.4.2024 v 15:27 | Karma: 19,15 | Přečteno: 675x | Diskuse| Sport

Ondra Kňava

Bídník František Janeček to opět dokázal – Les Miserables 2024

Muzikál Les Miserables - Bídníci, se vrátil po 12 letech do pražské Goja Music Hall. Jean Valjean opět svádí svůj boj s Javertem a sál žasne nad pěveckými výkony malých i dospělých pěveckých začátečníků i profesionálů.

19.2.2024 v 8:55 | Karma: 8,14 | Přečteno: 304x | Diskuse| Kultura

Ondra Kňava

Ze života fiktivního zastupitele 1: Nová houpačka v obci vzbudila velké vášně a emoce

V obci Nová Ves u Příčťan se objevila zbrusu nová houpačka na dětském hřišti. Není to žádná extrémní houpačka Kamikadze. Je to zbrusu nová, všemi mastmi mazaná houpačka.

9.11.2023 v 9:09 | Karma: 14,08 | Přečteno: 467x | Diskuse| Společnost

Ondra Kňava

Lastminute dovolená – Omlouváme se za komplikace

Leden 2023 „Miláčku, kam pojedeme letos na dovolenou? „Mohli bychom jet na Mauricius, nebo na Seychelly!“ „No to bychom mohli, ale na to nemáme peníze. Co takhle Chorvatsko?“

16.8.2023 v 10:09 | Karma: 25,78 | Přečteno: 837x | Diskuse| Společnost

Ondra Kňava

Prázdninový protest školáka

„Budeš to tam mít s babičkou úplně super. Pejsci, kočičky, teď se jim narodili 2 malá telátka, to budeš mít fajn, hned bychom tam jeli s tebou!“

3.8.2023 v 10:05 | Karma: 39,49 | Přečteno: 4375x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 225
  • Celková karma 13,65
  • Průměrná čtenost 4202x
Pokud jste právě dočetli jeden z mých článků a něco v něm nechápete, rozhodně to neznamená, že jste imbecil.

Při čtení mých článků se pomalu, ale jistě snižuje rychlost světla.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky