Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Držitelům Opencard v Praze umožní naskakovat za jízdy

27. 01. 2015 12:05:14
Již dávno zapomenutý zvyk chce obnovit pražský Magistrát ve spolupráci s Dopravním podnikem. Ještě na počátku 20. století bylo zcela běžné, že cestující mohli bez hrozby postihu naskakovat za jízdy do tramvají či do vozů tažených koňmi.

Koněspřežná dráha, tzv. koňka byla nejrozšířenějším dopravním prostředkem v 19. století. Vzhledem k rychlosti jízdy pak nebyl problém do tohoto vozu taženého koňmi, naskočit v podstatě kdekoliv. Tento zvyk pak pokračoval i u prvních parních a i elektrických tramvají. I tyto vozy byly natolik pomalé, že naskakování i vyskakování za jízdy nebylo nijak nebezpečné.
Probíhající spor Magistrátu a společnosti eMoney Sevices jenž požaduje stamiliónové částky za odkoupení ochranné známky k Opencard, donutil Prahu k návratu k papírovým kupónům. Co ale se zbývajícími držiteli karty, jež kartu mají předplacenou i na rok dopředu a jichž je dle odhadů až 260 000?
Město Praha tak přichází s originálním plánem jak uměle snižovat počet držitelů této karty. Jde o domluvu mezi pražským Magistrátem a Dopravním podnikem, jež umožní držitelům Opencard nastupovat za jízdy do vozů MHD jako za starých časů. Návrh počítá i s umožněním nastupovat za jízdy do vozů metra v tunelu, což podle zástupců Magistrátu sníží počet držitelů karet nejefektivněji. Cílem je snížit takto počet držitelů karty až o 25%. S jistým úbytkem držitelů lze počítat i při nastupování za jízdy do tramvaje, autobusu nebo lanové dráhy na Petřín (taktéž spadá do působnosti DP Praha).
Jak vidno, odvážný plán má Město Praha s Dopravním podnikem rozpracován do nejmenších detailů.
Dopravní podnik například bude vyžadovat, aby řidiči na každé konečné zapsali úbytek cestujících. Na základě těchto dat pak vyhodnotí, které linky jsou pro přirozený úbytek držitelů karet nejvhodnější a kde počet spojů navýšit. Do oběhu se již dnes dostal motivační plán pro každého řidiče hromadné dopravy s příplatky za každého sejmutého držitele Opencard.

O preciznosti plánu vypovídá i návod pro cestující s platnou Opencard.

Povinnosti pro držitele Opencard:

Cestující, jenž se bude nacházet poblíž jízdy tramvaje, autobusu nebo metra, musí v ruce, která je zrovna blíže k dráze dopravního prostředku, držet kartu Opencard s platným kuponem a fotkou směrem k řidiči.
Před nástupem za jízdy se cestující musí zřetelně uklonit.
Vstupovat do kolejiště je přípustné zejména těsně před příjezdem soupravy.
Při pěší cestě na Petřín lze použít kolejiště lanové dráhy. (Opencard lze umístit i na viditelné místo na baťoh).
Držitelé OPC jsou povinni cestovat metrem vždy co nejblíže dveřím.

Povinnosti pro řidiče dopravního prostředku:

Každý řidič, jež uvidí cestujícího s kartičkou v ruce poblíž trasy dopravního prostředku musí otevřít všechny dveře svého vozu a zrychlit na odpovídající úroveň. Až se přiblíží k cestujícímu, prudce zahne směrem k pasažérovi.
Pokud se držiteli podaří nastoupit bez problémů, řidiči se strhává 15% z platu.
Pokud si řidič nebude jist, zdali se jedná o úbytek, může couvat.
Dveře metra budou i za jízdy otevřené.
Návod pro řidiče je přísně tajný a nemá být prezentován veřejnosti, což v tomto blogu nelze zaručit.

Další nutné podmínky spuštění akce:

Vybrané linky pojedou nonstop. Tedy bez zastávek.
Zvýšenou rychlostí se bude projíždět zejména u zastávky „Anděl“.
Odloží se otevření stanice metra Nemocnice Motol, dokud nebude naplněn plánovaný úbytek 25%.
Upraveny budou vodící čáry pro slepce.
Dávat pozor mají ti, co mávají v centru města na taxíka, mohlo by to být mylně vyhodnoceno jako hlášení se k nástupu za jízdy. (pokud však nejsou držiteli Opencard).
Nový Terminál bude vybudován poblíž stanice Vinohradské hřbitovy.
Řidiči dostanou již předvyplněné formuláře od pojišťovny, podobně jako tomu je u nehod.
Tramvaje již nebudou zcela závislé na kolejích.
Pro vodící psy bude v každé zastávce metra k dispozici klobása v kolejišti.
V tubusu metra v Nuselském mostu (mezi zastávkami I.P. Pavlova a Vyšehrad) bude pro držitele karty vybudován speciální výstup.
Speciální eskalátory pro držitele karty povedou přímo do kolejiště metra.
Policie bude vyšetřovat každý úbytek v tzv. zrychleném řízení.
Sebevrahům s Opencard bude poskytnuta jednorázová sleva z jízdného na příští rok.

Jak uvedl ředitel Dopravního podniku, pokud nenaplní úbytek držitelů Opencard o více jak 25% je připraven tu svou odevzdat.

Autor: Ondra Kňava | úterý 27.1.2015 12:05 | karma článku: 17.30 | přečteno: 804x

Další články blogera

Ondra Kňava

Díky antioxidantům žena přišla o plíce

Zdrcující sílu antioxidantů poznala 39letá žena z Příbrami. Častá nachlazení a s tím spojená pracovní neschopnost, přiměly Jiřinu (39) k samostudiu.

7.9.2017 v 9:05 | Karma článku: 24.33 | Přečteno: 1904 | Diskuse

Ondra Kňava

Kazma odhalí svůj další velkolepý podvod ve své One Man Show

Odhalení dalšího podvodu od Internetového baviče Kazmy se blíží. Již brzy bude zveřejněno v jeho One Man Show. Vše se podařilo propálit díky jednomu ze strůjců celé akce. Čtěte níže.

26.5.2017 v 9:47 | Karma článku: 13.88 | Přečteno: 1129 | Diskuse

Ondra Kňava

Kajínek na Hrad

Vskutku netradiční a odvážné řešení zvolil prezident České republiky Miloš Zeman pro řešení současné vládní krize.

12.5.2017 v 13:57 | Karma článku: 12.68 | Přečteno: 414 | Diskuse

Ondra Kňava

Jak jednorázově po Vánocích zhubnout až 8 kg

Jak to tak po Vánocích bývá, nějaké to kilo navíc se objeví u většiny z nás. Jak však záhy zjistíte, vaše váha se po Vánocích vůbec, ale opravdu vůbec nezvýšila. Nevěříte?

4.1.2017 v 9:18 | Karma článku: 17.66 | Přečteno: 707 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jana Slaninová

Tak trošku o jménech, datech a náhodách

Inspirováno diskuzí pod blogem kolegy Davida Vlka. Člověk by řekl, že jsou věci v životě náhodné, jiní tvrdí, že plánované. Každopádně jsou někdy hodně zajímavé.

19.9.2017 v 21:12 | Karma článku: 11.30 | Přečteno: 212 | Diskuse

Libuse Palkova

Jak dlouho večeříte?

Zatímco u nás je umění žít, jehož součástí je požitek z jídla a posezení u stolu s přáteli, trochu zdiskreditované, středomořské národy jsou v něm naopak mistři.

19.9.2017 v 19:01 | Karma článku: 14.20 | Přečteno: 344 | Diskuse

Karel Trčálek

Uber nebo smrt!

Komu by se chtělo chodit všude pěšky? Párkrát ťuknete do mobilu, ani nepotřebujete hotovost (však už ji nám taky brzy zruší) a už se vezete. Kdepak, pokrok nikdo nezastaví!

19.9.2017 v 17:40 | Karma článku: 6.55 | Přečteno: 277 | Diskuse

Milan Šupa

Holá pravda o válečných štváčích! Netušíte, kdo všechno mezi ně patří

Když se v naší současnosti zcela vážně hovoří o válce mocností a když se na ni intenzivně připravuje, o čem to svědčí?

19.9.2017 v 15:15 | Karma článku: 15.83 | Přečteno: 762 | Diskuse

Jan Pražák

Varování ze záhrobí

„Nebyl to sen, spíš takový obraz, který se mi promítl ráno při probuzení. Viděla jsem dva kříže a měla intenzivní pocit, že to souvisí s námi a s naší dnešní cestou. Dostala jsem strach.“

19.9.2017 v 14:48 | Karma článku: 17.64 | Přečteno: 463 | Diskuse
Počet článků 203 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4339
Pokud jste právě dočetli jeden z mých článků a něco v něm nechápete, rozhodně to neznamená, že jste imbecil.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.