Držitelům Opencard v Praze umožní naskakovat za jízdy

Již dávno zapomenutý zvyk chce obnovit pražský Magistrát ve spolupráci s Dopravním podnikem. Ještě na počátku 20. století bylo zcela běžné, že cestující mohli bez hrozby postihu naskakovat za jízdy do tramvají či do vozů tažených koňmi.

Koněspřežná dráha, tzv. koňka byla nejrozšířenějším dopravním prostředkem v 19. století. Vzhledem k rychlosti jízdy pak nebyl problém do tohoto vozu taženého koňmi, naskočit v podstatě kdekoliv. Tento zvyk pak pokračoval i u prvních parních a i elektrických tramvají. I tyto vozy byly natolik pomalé, že naskakování i vyskakování za jízdy nebylo nijak nebezpečné.
Probíhající spor Magistrátu a společnosti eMoney Sevices jenž požaduje stamiliónové částky za odkoupení ochranné známky k Opencard, donutil Prahu k návratu k papírovým kupónům. Co ale se zbývajícími držiteli karty, jež kartu mají předplacenou i na rok dopředu a jichž je dle odhadů až 260 000?  
Město Praha tak přichází s originálním plánem jak uměle snižovat počet držitelů této karty. Jde o domluvu mezi pražským Magistrátem a Dopravním podnikem, jež umožní držitelům Opencard nastupovat za jízdy do vozů MHD jako za starých časů. Návrh počítá i s umožněním nastupovat za jízdy do vozů metra v tunelu, což podle zástupců Magistrátu sníží počet držitelů karet nejefektivněji. Cílem je snížit takto počet držitelů karty až o 25%. S jistým úbytkem držitelů lze počítat i při nastupování za jízdy do tramvaje, autobusu nebo lanové dráhy na Petřín (taktéž spadá do působnosti DP Praha).
Jak vidno, odvážný plán má Město Praha s Dopravním podnikem rozpracován do nejmenších detailů.
Dopravní podnik například bude vyžadovat, aby řidiči na každé konečné zapsali úbytek cestujících. Na základě těchto dat pak vyhodnotí, které linky jsou pro přirozený úbytek držitelů karet nejvhodnější a kde počet spojů navýšit. Do oběhu se již dnes dostal motivační plán pro každého řidiče hromadné dopravy s příplatky za každého sejmutého držitele Opencard.
O preciznosti plánu vypovídá i návod pro cestující s platnou Opencard.

Povinnosti pro držitele Opencard:

Cestující, jenž se bude nacházet poblíž jízdy tramvaje, autobusu nebo metra, musí v ruce, která je zrovna blíže k dráze dopravního prostředku, držet kartu Opencard s platným kuponem a fotkou směrem k řidiči.
Před nástupem za jízdy se cestující musí zřetelně uklonit.
Vstupovat do kolejiště je přípustné zejména těsně před příjezdem soupravy.
Při pěší cestě na Petřín lze použít kolejiště lanové dráhy. (Opencard lze umístit i na viditelné místo na baťoh).
Držitelé OPC jsou povinni cestovat metrem vždy co nejblíže dveřím.

Povinnosti pro řidiče dopravního prostředku:

Každý řidič, jež uvidí cestujícího s kartičkou v ruce poblíž trasy dopravního prostředku musí otevřít všechny dveře svého vozu a  zrychlit na odpovídající úroveň. Až se přiblíží k cestujícímu, prudce zahne směrem k pasažérovi.
Pokud se držiteli podaří nastoupit bez problémů, řidiči se strhává 15% z platu.
Pokud si řidič nebude jist, zdali se jedná o úbytek, může couvat.
Dveře metra budou i za jízdy otevřené.
Návod pro řidiče je přísně tajný a nemá být prezentován veřejnosti, což v tomto blogu nelze zaručit. 

Další nutné podmínky spuštění akce:
Vybrané linky pojedou nonstop. Tedy bez zastávek.
Zvýšenou rychlostí se bude projíždět zejména u zastávky „Anděl“.
Odloží se otevření stanice metra Nemocnice Motol, dokud nebude naplněn plánovaný úbytek 25%.
Upraveny budou vodící čáry pro slepce.
Dávat pozor mají ti, co mávají v centru města na taxíka, mohlo by to být mylně vyhodnoceno jako hlášení se k nástupu za jízdy. (pokud však nejsou držiteli Opencard).
Nový Terminál bude vybudován poblíž stanice Vinohradské hřbitovy.
Řidiči dostanou již předvyplněné formuláře od pojišťovny, podobně jako tomu je u nehod.
Tramvaje již nebudou zcela závislé na kolejích.
Pro vodící psy bude v každé zastávce metra k dispozici klobása v kolejišti.
V tubusu metra v Nuselském mostu (mezi zastávkami I.P. Pavlova a Vyšehrad) bude pro držitele karty vybudován speciální výstup.
Speciální eskalátory pro držitele karty povedou přímo do kolejiště metra. 
Policie bude vyšetřovat každý úbytek v tzv. zrychleném řízení.
Sebevrahům s Opencard  bude poskytnuta jednorázová sleva z jízdného na příští rok.

Jak uvedl ředitel Dopravního podniku, pokud nenaplní úbytek držitelů Opencard o více jak 25% je připraven tu svou odevzdat.

 


 

 

Autor: Ondra Kňava | úterý 27.1.2015 12:05 | karma článku: 18,42 | přečteno: 813x
  • Další články autora

Ondra Kňava

Prázdninový protest školáka

3.8.2023 v 10:05 | Karma: 39,49

Ondra Kňava

Otevřený Dopis ČEZu

10.3.2023 v 9:59 | Karma: 28,86

Ondra Kňava

Země je placka, je jasné jako facka

19.1.2021 v 13:24 | Karma: 21,01

Ondra Kňava

A co bude pak?

30.10.2020 v 9:25 | Karma: 18,79

Ondra Kňava

Český Slavík rozhodně nezklamal

27.11.2017 v 11:44 | Karma: 15,38
  • Počet článků 224
  • Celková karma 8,14
  • Průměrná čtenost 4221x
Pokud jste právě dočetli jeden z mých článků a něco v něm nechápete, rozhodně to neznamená, že jste imbecil.

Při čtení mých článků se pomalu, ale jistě snižuje rychlost světla.

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky