Ondra Kňava

Supermarkety nutí zákazníky k podpisům exkluzivních smluv

9. 06. 2016 10:53:00
Nový trend jak si zavázat svého zákazníka dorazil i do České Republiky. Obchodní zástupci těch největších obchodních řetězců již klepou na vaše dveře.

Pokud máte v místě svého bydliště supermarket nebo dokonce hypermarket, již zanedlouho přivítáte ve svém domě neohlášenou návštěvu. Lovit vás budou nejen doma, ale i v prostorách obchodu, kde nakupujete, v práci, ve vašem emailu či poštovní schránce.
Předmět jejich prezentace bude dechberoucí. Představte si, že u jedné značky supermarketu budete dostávat pokaždé slevu 30-40% z celého vašeho nákupu! U nákupu přes 1000 Kč tak ušetříte minimálně 400 korun a více! Stačí, když podepíšete exkluzivní smlouvu s tímto řetězcem na 5 let. Při placení se prokážete obyčejnou věrnostní kartičkou, kterou pravděpodobně již máte a na níž bude tato sleva na dané období nahrána. Jak báječné, jednoduché a výhodné. Až do této chvíle s vámi bude obchodní zástupce mluvit nahlas a bude se usmívat.

Teď už se však tón jeho hlasu ztiší a možná jen tak mimoděk zmíní hlavní podmínky této nabídky. S největší pravděpodobností však o nich pomlčí.
Až přečtením titěrných písmenek ve smlouvě se dozvíte, co znamená pojem „Exkluzivita“ v této Exkluzivní nabídce.
A čtení to nebude příjemné.
Exkluzivní totiž znamená, že po dobu 5 let budete muset nakupovat pouze a jedině u značky právě tohoto řetězce. Jakékoliv zboží, které sortiment tohoto řetězce nabízí, nesmíte nakoupit nikde jinde než u něj. I kdyby se jen jednou objevila v nabídce tohoto řetězce motorová pila za bezkonkurenční cenu, nemůžete si vybrat jinou pilu, i kdyby byla stokrát jiná u jiného obchodníka. A to vše po celou dobu trvání smlouvy. Když se pila u vašeho řetězce třeba v lednu vyprodá, a jinou pilu už nezařadí do prodeje, motorovou pilu už si prostě po dobu 5 let nekoupíte.

Co ale dělá tuto exkluzivní nabídkou monstrózní, jsou výše pokut a poplatky za porušení této podmínky. Za každý produkt, který byste si zakoupili jinde než ve smluvním řetězci, platíte pokutu ve výši 10 násobku ceny tohoto produktu.
Koupíte si kávu do vlaku na nádraží? Už platíte 30x10 Kč na účet řetězce (cena kávy x 10).
Koupíte si koblihu v pekárně u vás před domem? Už platíte 7x10 Kč jako pokutu.
Koupíte si u jiného obchodníka sekačku bez pojezdu u které jste si byli jisti, že v sortimentu řetězce nebyla? Ale byla, ovšem před 3 lety. Zaplatíte pokutu 3999x10 Kč.
Zkrátka za každých okolností musíte vyhledat vždy a pouze produkt supermarketu, se kterým jste exkluzivní smlouvu podepsali. Ano, až se 40% slevou. Stále tedy váháte, jestli by to přeci jen nestálo za to?

Možná si pomyslíte, že žádnou takovou pokutu platit nebudete. To se ovšem mýlíte. Ihned jak se o vašem prohřešku řetězec dozví, jednoduše vám strhne tuto částku z vašeho dalšího nákupu. Odmítnete zaplatit nákup, který právě pokladní namarkovala? Od toho je v každém větším supermarketu zástupce Security. Ten už vás donutí nákup zaplatit i s vyznačenou pokutou na účtence. Pokud ani to nezabere, pokuty lze samozřejmě vymáhat soudně.

Jak se ale řetězec dozví o tom, že jste provedli nákup u někoho jiného?
Jsou na nás výborně nachystáni.
Metod je několik a šikovně je kombinují. Při podpisu smlouvy samozřejmě uvádíte číslo svého mobilního telefonu, přičemž ještě odesíláte potvrzovací SMS, jež vám přijde k dokončení registrace. Od této chvíle jste monitorování 24 hodin denně díky jednoduché mobilní aplikaci řetězce, jež pracuje s navigací GPS. Každý řetězec pak zaměstnává celé oddělení, které monitoruje pohyb svých „exkluzivních zákazníků“ (ano, takhle vás interně nazývají). Ne snad, že by vás sledovali doma na záchodě, ale v momentě jak přes souřadnice GPS vstoupíte do konkurenčního řetězce nebo do nákupního centra, kde není zastoupen váš smluvní supermarket, provede se záznam tohoto pohybu u vaší osoby. Přes kamerové systémy se pak snadno dohledá, zdali jste provedli nákup někde jinde.

Možná namítnete, že stačí na nákupy u cizích obchodníků, nenosit mobilní telefon. Jaká mýlka! Velké obchodní řetězce samozřejmě sdílí databáze svých exkluzivních zákazníků včetně jejich fotografie a analýzy stylu chůze. V momentě, kdy provedete u svého smluvního supermarketu první nákup, ihned po použití věrnostní karty vás natočí kamera, která zaznamená váš odchod od pokladny. Již takhle málo stačí k rozpoznání vaši unikátní chůze, včetně vašich dalších fyziognomických parametrů.
Kromě výšky a všech rozměrů vašeho těla v té chvíli databáze sdílí barvu vašich vlasů, očí, velikosti nosu, uší apod. Jakmile nakoupíte u konkurence, kamera nalezne shodu v databázi exkluzivních zákazníků a pokud se nebude jednat o váš smluvní supermarket, máte dost velký problém. Celá hodnota vašeho nákupu se vynásobí 10x, což bude právě výše vaší pokuty.
Samozřejmě žádný systém není dokonalý a i tato metoda má své limity. Můžete se obalit oblečením, nosit černé brýle a záměrně kulhat. Nicméně u našich západních sousedů v Německu dosahují až 84% úspěšnosti při odhalování nekalých praktik související s podvodnými nákupy u jiných obchodníků.

No a ještě tu máme kontrolory! Podpisem exkluzivní smlouvy se taktéž zavazujete k tomu, že vpustíte do svého bytu k namátkové kontrole člověka, který se může osobně přesvědčit o tom, že ve vaší domácnosti se nachází opravdu jen zboží, nakoupené ve smluvním řetězci. Tento kontrolor k vám může přijít v kteroukoli dobu, o víkendu a třeba jen namátkou zkontrolovat ledničku. Jediné omezení je, že vás takto namátkou mohou zkontrolovat maximálně 6x měsíčně, přičemž nesmíte být mimo domov nebo neotvírat maximálně 20% ze všech jeho návštěv. Na chatu tak odjet můžete, ale zase ne příliš často. I za absenci pro namátkovou kontrolu nad limit totiž zaplatíte pokutou. Kontrolor vždy zanechá lísteček u dveří, že u vás byl, abyste věděli, že další návštěvu chalupy či dovolenou tentokrát budete muset odložit.
Asi netřeba připomínat, že za každý produkt, u kterého nedoložíte, že je od smluvního řetězce, zaplatíte pokutu. Vícero provinění pak může vést i k výpovědi smlouvy, což může být pro někoho vysvobozením.
Ani tady zakopaný pes ještě nebyl vykopán. Ukončit smlouvu totiž nelze vůbec jednoduše. Ano, do 14 dnů od podpisu lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Tím pro vás ale právní ochrana končí. Po této lhůtě už je výpověď v podstatě nemožná. Nezbude vám, než jen být závislý na produktu jediného supermarketu po zbytek času trvání smlouvy. Třeba vám u konkurence nakoupí soused, ale jak vás navštíví kontrolor, obhájit se bude těžké.

Třeba vás tato nabídka i přes zjevná rizika zaujala. Třeba pro slevu až 40% dokážete obětovat vaše nákupní návyky včetně ztráty vašeho soukromí.
Já si podpis takové smlouvy představit nedokáži. Když už za vámi s něčím takovým přijdou, rozhodně si přečtěte celé znění smlouvy. Důkladně si vše rozmyslete, je to jen na vás.

Autor: Ondra Kňava | karma: 29.88 | přečteno: 2337 ×
Poslední články autora