Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mirek Pátek

Irena Sendlerowa => Irena Sendler

Tak vida, v angličtině na oplátku odstranili koncovku -owa polské zachránkyni židovských dětí, a udělali z ní Irenu Sendler.

0/0
12.9.2012 11:56

voyen_k

Vzpomínám si, jak jsem se kdysi pobavil...

... když zde v Austrálii hrála tenis Hana Mandlíková. Jakýsi žurnalista se nějak dozvěděl, že otec Mandlíkové se zúčastnil Olympijských her v Melbourne v roce 1956.

Čtenářům dokonce prozradil jeho jméno: Vilem Mandlikova!

+1/0
24.8.2012 7:04

P..S

Jsme v Česku

Jsme v Česku, tak používejme češtinu včetně jejích pravidel. Nepřechylují jen nekulturní hotentoti a/nebo ti, kdo chtějí vypadat zajímavě.

+1/0
16.8.2012 17:41

captain cook

karma skoro 50 uz za neco mluvi

0/0
16.8.2012 12:07

captain cook

ceska prijmeni i cizi prijmeni ponechavam v jejich originale

to znamena ceska prechyluji, cizi ne.

Co je na tom tak tezkeho pochopit????

+2/0
16.8.2012 11:50

avlyslakecod

Re: ceska prijmeni i cizi prijmeni ponechavam v jejich originale

je vidět, že jste si nepřečetl nic z toho, co tu přechylovači i nepřechylovači napsali Rv

0/0
16.8.2012 11:57

captain cook

Re: ceska prijmeni i cizi prijmeni ponechavam v jejich originale

mne je uplne jedno co napsali. Ja vyjadruji svuj nazor a vzhledem k tomu, ze ziji v anglicky mluvici zemi uz nekolik desetileti a zasadne respektuji prijmeni tak, jak si je preji jejich nositelky, povazuji snahy zdejsich prechylovacu za malomestsky pomylene az pitome.

0/0
16.8.2012 12:04

avlyslakecod

Re: ceska prijmeni i cizi prijmeni ponechavam v jejich originale

možná to platí pro lidi, kteří tu už léta nežijí a už neumí česky

+2/0
16.8.2012 12:32

danoha

Krásná diskuze, ale trochu mimo mísu

Článku jsem dal karmu, neboť mne vyprovokoval k tomu, abych si osvěžil pravidla českého pravopisu. Doporučuji všem diskutérům totéž a samozřejmě i panu autorovi tohoto článku. Pokud se Vám nechce příliš hledat, co vše o přechylování bylo napsáno, doporučuji celkem stručný a výstižný popis dané problematiky zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99echylov%C3%A1n%C3%AD.

Za mnohem závažnější tendenci považuji naopak nepřechylování českých jmen, kdy se někteří "světoví" moderátoři v duchu jazykové tolerance pokoušejí česká jména ženského rodu v 1. pádu nepřechylovat. Takže pak opravdu vznikají paskvily typu: Jana Novák, Petra Černoocký, Daniela Landa? Tak to se mi chce teprve zvracet.

0/0
16.8.2012 9:13

avlyslakecod

Re: Krásná diskuze, ale trochu mimo mísu

ale to je určeno hlavně zarytým nepřechylovačům

0/0
16.8.2012 9:36

LudaSo

tohle snad ani nemá cenu ani číst

V češtině se ženské příjmení od mužského liší koncovkou -ová. Podle toho každý člověk jednoduše pozná že jde o ženy..... tak kde je problém?

0/0
16.8.2012 8:43

avlyslakecod

Re: tohle snad ani nemá cenu ani číst

třeba v tom, že ani česká příjmení se vždy nepřechylují přidáním koncovky -ová ;-) tak proč to vždy za každou cenu cpát ke všem cizím?

+1/0
16.8.2012 8:46

captain cook

Re: tohle snad ani nemá cenu ani číst

tvrdis tim, ze Cesi jsou hloupejsi nez treba zapadoevropske nebo asijske narody, protoze musi mit koncovku --ová u prijmeni cizinek, aby rozpoznali zda se jedna o zenskou?;-D

+1/0
16.8.2012 11:53

avlyslakecod

Re: tohle snad ani nemá cenu ani číst

nejsou ;-) nepřechyluje se jenom v češtině, ale i v jiných jazycích ;-D

+1/0
16.8.2012 13:05

MightyFucker

Čeština

Že by jsme český jazyk úplně zrušili??? Slyšel jste někdy angličana říct Dvořák místo jejich Dvorak, asi ne a je to úlně stejný případ, taky Ř v rodném listě a občance má... mluvíme česky a stejně jako oni neříkají Ř, tak v našem jazyce se přechyluje a dokud bude český jazyk český, tak se podle jeho pravidel přechylovat bude... Taky tady nikdo neříká London... Každý jazyk je jiný a má svá pravidla, tak jestli nechcete mluvit česky, tak nemluvte, ale v českém veřejnoprávním je to povinnost...

0/0
16.8.2012 8:23

avlyslakecod

Re: Čeština

to je pravda, škoda, že nikdo tady a asi ani mnozí sportovní komentátoři nepochopili, že přechylování neznamená ke každému jménu přilipit za každou cenu -ová:-(

0/0
16.8.2012 8:28

MightyFucker

Re: Čeština

S tím souhlasím, univerzální přidávání koncovky -ová skutečně přechylování není....

0/0
16.8.2012 8:32

avlyslakecod

Re: Čeština

škoda, že jste tady jediný, kdo to vidí podobně:-/

0/0
16.8.2012 8:38

JDeath

Souhlas s autorem

Do zahraničí taky nepřijede Josef Novák a Jana Novák, překvapivě v zahraničí to bude Nováková.

Nejvtipnější je, když je spolu/komentátor sportovního přenosu nějaký sportovec a ten jména nepřechyluje (nekomolí) kdežto komentátor přidává ová ke všemu co se hne a vypadá jako žena.

+1/0
16.8.2012 7:54

Astaroth

Re: Souhlas s autorem

No u soutezi koularek a vzperacek sanci na komoleni moc nema :-)

0/0
16.8.2012 11:25

Jan.Veselý

Další demagogie militantních nepřechylovačů.

Čeština umožňuje přechylovat ale nepřikazuje přechylování. Každý si může osobně vybrat. V ČT přechylují, občas udělají botu, ale v té hromadě výjimek v ČJ se není co divit.

Kdo chce ať přechyluje, kde nechce nemusí. Přestaňte ječet na ty co přechylujou, protože tak mohou dělat. Je to jejich rozhodnutí. Kdo chce ať nepřechyluje, má zase svou volbu. Pak ale cizí ženská příjmení budou neslonná. Cizí ženská jméne budeme skloňovat? A u mužů budeme skloňovat i jména i příjmení? Trochu divné viďte?

Chce to více tolerance, kdo nesnaší přechylování, může si EuroSport pustit v mnoha jiných jazykových mutacích.

Přechylování ženských jmen a skloňování mužských vychází ze stejných principů. Nemusíme být ve všem světoví, nemusíme zahazovat český rum, českou marmeládu a český jazyk. Nikdo nemusí žrát hamburgery a pít kolu s ledem a nepřechylovat. Je tady prostě volba, ať každý dělá tak, jak se rozhodne. Respektujte toho, kdo se rozhodl. Přechylovači respektujte nepřechylovače a také obráceně.

+2/0
16.8.2012 2:08

tojsouveci

Re: Další demagogie militantních nepřechylovačů.

A ty také respektuješ názor nepřechylovačů? ;-D

+1/0
16.8.2012 7:51

avlyslakecod

Re: Další demagogie militantních nepřechylovačů.

tady je to buď a nebo - nic mezi tím, takže už se to tu řeže asi týden ;-)

0/0
16.8.2012 8:12

Jan.Veselý

Re: Další demagogie militantních nepřechylovačů.

Jistě že respektuji. Nikdy bych netvrdil, že se používá Agáta Chrisieová. Ať si to každý říká jak chce, když chce být světový ať si i jahodové marmeládě říká světově džem.

Pokud nepřechylujete, jsou cizí ženská jména nesklonná. Prosím, když vám to nekřiví hubu. ;-)

0/0
16.8.2012 22:32

Jan.Veselý

P5echylování a skloňování ÚJČ

Odborné stanovisko ÚJČ: "Úvodem je třeba konstatovat, že přechylování příjmení v češtině vychází z týchž principů jako skloňování mužského příjmení; těsně s ním souvisí a přímo na ně navazuje."

To jen pro ty, co mají "svůj jiný odborný názor", že skloňování a přechylování je něco lautr jiného. Takže nepřechylujme ženská příjmení a pak je nebudeme skloňovat.

A jména budeme skloňovat, když to půjde?  Třeba se SerenOU Williams; se Serena; se SerenaOU? Za dva měsíce máme zase pravidelný "neverending Kňavův pokus" ve stylu: "Skloňování JMEN ... " ;-)

Takže mužská jména a příjimení ano, ženská příjmení ne, jména ano (někdy) ?

Čestina umožňuje i nepřechýlené tvary, pokud si to nositelka přeje. Nejde o neúctu a o urážení, jde o jazykové specifikum. Stejně není neuctivé (podle autorových slov) "prznit" jména měst. Mnohé jazyky stejným městům přisoudily různé názvy. A o překlad prosím opravdu nejde.

0/0
16.8.2012 1:56

sarumánek

návrh na kompromis

Už jsem zde měl vícero příspěvků hájících nepřechylování. Ale jsem celkem tolerantní člověk a chápu, že celá tato problematika je vskutku nejednoznačná. Konkrétně - asi nejen mně zní opravdu divně třeba "viděl jsem film s Jane Fonda" stejně jako naopak přechýlené "setkal jsem se s Angelinou Jolieovou" nebo "s Marylin Monroeovou".  O oficiálně nepřechýlitelné/nesklonné a ryze české "Petře Janůové" ani nemluvě. Co tedy zapojit obyčejný jazykový vkus a přechylovat jen tam, kde to cítíme za opravdu nezbytné? A v dalších případech si pomoci křestím jménem jako "viděl jsem film s Cameron Diaz" nebo "Angelinou Jolie"? Nebo snad máte někdo lepší řešení? :-)

0/0
15.8.2012 23:44

Jan.Veselý

Re: návrh na kompromis

Každý ať dělá, jak chce. Přechylování není povinnost. Kdo přechylovat nechce nemusí. Pak cizí ženská příjmení budou prostě nesklonná a jméne chcete skloňovat? No proč ne, vaše volba, pro mne trochu kostrbatá a nepřirozená.

Skloňování a přechylování je součástí našeho jazyka. Přechylujme a skloňujme a nebo nepřechylujme a neskloňujme. Cesta napůl je cesta do pekel. Co pak uděláte s obdobou ženských jmen typu mužských "Pavel Pavel" "Petr Petr" "Jan Petr"  "Petr Jan", když první skloňovat chcete a druhé ne?

+1/0
16.8.2012 2:16

avlyslakecod

Re: návrh na kompromis

myslí, že když to chcete napsat česky, tak jste se mohl setkat s Angelinou Jolií ;-) ne s Angelinou Jolie

0/0
16.8.2012 7:15

Astaroth

Re: návrh na kompromis

Jane Fondou.

0/0
16.8.2012 11:27

Jan.Veselý

Re: návrh na kompromis

Vy jste někde slyšel "s Angelinou Jolieovou" nebo "s Marylin Monroeovou" o "Petře Janůové"? Zkuste si srovnat googlí odkazy. To že zrovna vy se setkáváte s takovými magory, to je váš problém, ne?

Petra - Janů:Janůová je 370000:7 a z těch sedmi je většina ukázána jako magornej a odstrašující příklad, jak to memá vypadat.

Malinko si vymýšlíte, viďte? ;-)

0/0
16.8.2012 22:39

Martin Šubrt

Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Zlatou medaili dali BoltOVI, protože si jí zasloužil. Jméno je Bolt.

Zlatou medaili dali WilliamsOVÉ, protože si jí zasloužila. Jméno je Williams.

Bolt, bez Bolta, Boltovi, o Boltovi, s Boltem - Williams, bez Williamsové, Williamsové, o Williamsové, s Williamsovou.

Takže diskusi chápu jen jako snahu nepřechylovat v prvním pádě. Jelikož pak v češtině od pádu druhého naprosto stejně skloňujeme (vy řeknete komolíme) i cizí mužská jména, nerozumím, proč o tom váš článek mlčí?

Jak k tomu přijde Bolt, že se ho nezastáváte jako žen a dáme medaili nikoli Bolt, ale Boltovi, stejně jako Kňavovi, stejně jako Williamsové a Knapkové. Kdepak je ten rozdíl? Jak říkám. První pád bez -ová u žen klidně beru, ale od druhého je s ová normální skloňování. Tedy normální čeština.

+4/0
15.8.2012 17:20

Gwendolyn :)

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Jenze v prvnim pade je porad Bolt a jeho jmeno i prijmeni je zachovano tak, jak se jmenuje. Sklonovani neni prechylovani a vzhledem k tomu, ze se cestina obejde bez sklonovani prijmeni u Biomasy Jacques nebo sexy lady Kaplicky, tak by to dokazala i u Michelle Obama.

+3/0
15.8.2012 17:34

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

No a já právě říkám. Fajn, ať je v prvním pádě také Williams, ale ve všech dalších už je Williamsové, stejně jako Boltovi. Chápete, v čem je to stejné. S mužskými jmény dělají všichni kromě prvního pádu totéž a nikdo o tom nemluví.

0/0
15.8.2012 17:38

oskie98

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Proboha proč z toho děláte guláš? Serena Williams - příjmení nesklonné (2.p Sereny Williams, takže žádné "Williamsové", tomu by odpovídal první pád Williamsová, nikoliv Williams. Usain Bolt - 2.p, U.Bolta, čeština přidává pádovou koncovku, ale Bolt se pořád jmenuje (i v češtině) Bolt a nikoliv "Bolta". Nebo snad chcete říct, že když např. řekne Angličan "Kvitova´s game" přejmenoval ji na "Kvitovas" ?

+3/0
15.8.2012 22:39

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Já z toho guláš nedělám. Já se ptám, jak to, že Bolta přidáváním koncovek skloňovat mohu, byť je to v prvním pádě Bolt stejně jako může být v prvním pádě žena Williams. Takže dám něco BoltOVI nebo Williamsové je totéž. Je to přidání koncovky při skloňování. Pokud trváte na tom, že Williams je nesklonné, protože je to cizí jméno, tak logicky musíte trvat na tom, že je nesklonným jménem každé cizí jméno, včetně Bolt nebo Putin...

0/0
16.8.2012 9:39

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Přidat komu čemu BoltOVI a přidat komu čemu WilliamsOVÉ je v obou případech přidání pádové koncovky. Vy jen tvrdíte, že u žen se to nesmí. Já jen říkám, že když to nechcete přechýlit pro potřeby skloňování už v prvním pádě, tak si v něm nechte Williams, ale pak prostě skloňujte přidáváním mužských i ženských pádových koncovek, protože je to stejné. A nebo neskloňujte ani jména mužská.

+1/0
16.8.2012 9:42

tojsouveci

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Naše hlavní město se jmenuje Praha, že? A když napíšu, že jsem projížděl Prahou nebo jsem byl v Praze, tak to neznamená, že naše hlavní město se jmenuje "Prahou" nebo "Praze". Je to pořád Praha. To je fakt tak těžké pochopit?

0/0
16.8.2012 7:50

avlyslakecod

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

v tom případě je i Williamsová pořád Williams ;-D

0/0
16.8.2012 8:29

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

No a co říkám? Říkám, že Bols se jmenuje Bolt a Williams se jmenuje Williams. V prvním pádě. Ale dávám něco BoltOVI a dávám neco WilliamsOVÉ je přece stejné přidání pádové koncovky. Proč to u Williams udělat nesmím a u Bolt můžu?

0/0
16.8.2012 9:43

Astaroth

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Vykaslete se na to a sklonujte Williams stejne pro muze nebo zenu, takze pani Williamsovi.

Nebo druha moznost, zensky rod a bez prechyleni a to Williamsce.

0/0
16.8.2012 11:35

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Nebylo by tohle spíše to urážení? ;-)

0/0
16.8.2012 11:49

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Jinak samozřejmě, pak by ale čeština nesměla skloňovat ani jsména Bolt, Putin, Cameron, Obama (muž). Pokud totiž řekneme, že jsme poslali dopis panu Obamovi, je to totéž jako bychom poslali dopis paní Jacquesové. V prvním případě nikdo sáhodlouhé články nepíše, druhý všem vadí...

+1/0
15.8.2012 17:55

Jan.Veselý

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Skloňování není přechylování, ale:

Odborné stanovisko ÚJČ: "Úvodem je třeba konstatovat, že přechylování

příjmení v češtině vychází z týchž principů jako skloňování mužského

příjmení; těsně s ním souvisí a přímo na ně navazuje."

Takže odpovídám "No a?" Stejný princip, viďte! Obama je zneuctěn a uražen když si přečte že "Klaus něco řekl ObamOVI", zatímco Lývie přivítala ObamOVOU"? Ale jděte, tohle řeší akorát tak káča Peak, Žak a v pravidelných intervalech i tento bloger.

0/0
16.8.2012 2:23

sarumánek

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

To je opravdu objev, že čeština má skloňování! ;-D Problém je v tom, že 1) ta Serena Williams je -ová i v prvním pádě, 2) naše např. Adriana Gerši ani Petra Janů skloňování taky nepotřebují, 3) všechny české ženy s cizím příjmením (Emmons, Decastello, Peake atd.) se taktéž neskloňují, 4) všechna umělecká jména českých žen se oproti témuž u cizinek také neskloňují (tedy Darina Rolins, ale  Diane Keatonová). Ještě nějaké argumenty? :-)

+1/0
15.8.2012 17:34

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Já se vás ptám, proč mohu běžně skloňovat stylem dal jsem medaili BoltOVI a ne dal jsem medaili WilliamsOVÉ? S tím, že připoštím, že v prvním pádě zůstane Williams stejně jako Bolt.

0/0
15.8.2012 17:37

sarumánek

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Na tomto kompromisu se dokážu shodnout - Serena Williams, bez Williamsové. I když mnohem čistší řešení je to opravdu jako  u těch Češek - setkal jsem se s Petrou Janů a se Serenou Williams.

+2/0
15.8.2012 17:39

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Já chápu, že má čeština spoustu nesklonných výjimek. Jen říkám, že je tu celý humbuk kvůli jménům ženským a od druhého pádu děláme totéž mužským. Tj. když chcete mít u žen vždy Emmons, musíte neskloňovat i jména Bolt, Obama, Putin...nebylo by přípustné ani dal řád Putinovi. Proto to srovnávám a mluvím o skloňování. Prostě dikuse je jen o prvním pádě u žen bez ová...nemám problém. Ale jinak ová logicky musí být všude, pokud nebude, nemůžeme skloňovat ani cizí muže.

+1/0
15.8.2012 17:41

sarumánek

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Opravdu nechápu, co vlatsně navrhujete. Skloňovat vše? Bude to pak podle vašeho gusta? Setkali jsme se s Piafovou, Monroeovou, Mathieuovou, Janůvovou, Hořejšíovou, Li Lo Luiovou? To vaše "logicky musí být -ová všude" je prostě naprostý nesmysl jdoucí daleko za pravidla českého pravopisu i přirozenost řeči. Používáte sice jako příklad mužská příjmení, ale stejně tak můžete navrhovat, aby se říkalo "s Nikeovkami doběhnu dál" nebo "se svým Hyundaiem jsem spokojený". Zkuste prosím žít v jednadvacátém století nebo používejte prostý a zdravý selský rozum. :-)

0/0
15.8.2012 23:07

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Znovu se vás ptám, jaký je z hlediska češtiny rozdíl mezi větou: Postavil jsem pomník Marylin Monroeové a postavil jsem pomník Usainu Boltovi? Jde o cizí jméno, jde nikoli o přechylování, ale skloňování. Pokud trváte na tom, že MUSÍM říkat postavil jsem pomník marylin Monroe, tak zároveň požadujete, abych říkal postavil jsem pomník Usain Bolt. Protože je to z hlediska češtiny zcela totéž.

Nenavrhuju skloňovat vše. Máme nesklonné výjimky. Pár výjimek, protože, kdyby jich bylo víc, nebo to bylo pravidlo, jazyk by se stal nepoužitelným. Máme skutečně nesklonná jména Hořejší, nebo Janů, stejně jako třeba Piaf. Ale vy chcete neskloňovat VŠECHNA cizí ženská jména jako pravidlo. No a pak logicky NESMÍTE skloňovat ani žádné cizí mužské jméno, protože je to totéž. To je prostý a zdravý selský rozum.

0/0
16.8.2012 9:51

Martin Šubrt

Re: Takže autorovi dám jeden všetečný dotázek...

Dali jsme dar Putinovi, Cameronovi, Boltovi, Di Capriovi, Hollandovi...z hlediska češtiny je to totéž, jako vaše věta setkali jsme se s Monroeovou. Jen místo ženských pádových koncovek přidáváme mužské. POuze v případě, že bude mužské jméno nesklonné, nebo to bude umělecký pseudonym, tak také, jako u žen skloňovat nebudeme. Stejně jako neskloňujeme několik podstatných jmen. A nebo nebudeme skloňovat ženy ani muže..., jak chcete vy.

0/0
16.8.2012 9:58



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.